Sähkönsiirtoyhtiö Caruna ilmoitti palvelunsa lähes 30 prosentin maksukorotuksesta.
Tällaiset korotukset ovat täysin kohtuuttomia kuluttajille.
Erityisen hankalaksi tilanne muodostuu niillä laajoilla alueilla Suomessa, joilla Carunalla on monopoliasema.
Kuluttajan on mahdotonta vaihtaa sähkönsiirtopalvelun tarjoajaa, koska vaihtoehtoja ei ole.
On selvää, että pikainen korjausliike tarvitaan. Ensisijaisesti nyt tehtyjä hinnankorotuksia tulee kohtuullistaa ja Energiamarkkinaviraston tulee tässä asiassa olla aktiivinen.
Samalla tulee käynnistää lainsäädännön muutokset, joilla kertakorotukset rajoitetaan kuluttajan kannalta kohtuullisiksi esim. 10 prosenttiin.
On tärkeää, että myös maamme huoltovarmuuden kannalta järjestetään tilanne niin,
ettei elintärkeän energian (kuten sähkön) kuljetus ole vain ja ainoastaan yhden kortin varassa.
Jaa tämä artikkeli