SDP:n pirkanmaalaiset kansanedustajat Sanna Marin, Jukka Gustafsson, Ilmari Nurminen ja Pia Viitanen katsovat, ettei hallituksen esittämä yhden miljoonan euron suunnitteluraha pääradan parantamiseksi ole tasoltaan lähelläkään riittävää.
Siksi kansanedustajat ovat jättäneet tänään talousarvioaloitteen 10 miljoonan euron suunnittelurahan myöntämisestä Riihimäki-Tampere-ratavälin yleissuunnitelman laatimiseen ensi vuodelle.
– Tavoitteena pitää olla tunnin junayhteys Helsingin ja Tampereen välillä. Pääradan parantaminen pitää saada heti liikkeelle ja suunnittelua varten on varattava riittävä rahoitus. Ensi vuodelle budjetoitu suunnitteluraha on nostettava 10 miljoonaan euroon ja aiemmin esitetty 1 miljoonan suunnitteluraha on otettava käyttöön jo tänä syksynä lisätalousarviosta, jotta suunnittelussa päästään eteenpäin nopealla aikataululla, kansanedustajat toteavat.
Pääradan yhteysväli Helsinki–Tampere on maan vilkkaimmin liikennöity kaukoliikenteen raideosuus henkilöliikenteessä ja Tampere–Toijala yksi ruuhkaisimmista rataosista tavaraliikenteessä. Liikenteen kasvun on ennakoitu olevan henkilöliikenteessä jopa 40 prosenttia ja tavaraliikenteessä 16 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Marin, Gustafsson, Nurminen ja Viitanen muistuttavat, että radan nykytila aiheuttaa aluetaloudelle yli 30 miljoonan euron tuottavuustappion vuosittain, mikä on Suomen mittakaavassa merkittävää. Tilanne uhkaa jatkua yli 10 vuotta tai pidempään, mikäli toimiin välityskyvyn lisäämiseksi ei lähdetä. Vastaavasti radan parantamisen on arvioitu tuovan jopa yli 50 miljoonan euron kasautumishyödyn vuosittain.
– Päärataan investoiminen on taloudellisesti järkevää ja vahvana työssäkäyntialueena se antaa aidon mahdollisuuden vastata myös Suomen ilmastotavoitteisiin, kansanedustajat huomauttavat.
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/707441-demarikansanedustajat-miljoona-tunnin-junan-suunnitteluun-ei-riita-pitaa-olla
Jaa tämä artikkeli