”Kyllä se on iso ongelma, jos tukea jaetaan hehtaaripyssyllä” – SDP:n Viitaselta kuitti yrittäjien Pentikäiselle

Ajankohtaista, tiedotteet

Kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan jäsen Pia Viitanen (sd.) tarkistaisi koronakriisin vuoksi annettujen yritystukien kriteerit pikaisesti.

Hänen mukaansa tukien oikeaa kohdentumista on mietittävä kokonaisuutena, eikä kansalaisissa ihmetystä herättäneitä isoja tukisummia pidä painaa villaisella.

Viitanen viittaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Mikael Pentikäisen lehtilausuntoon.

Pentikäinen totesi, että kriisitilanteissa huteja tulee väkisinkin ja ”pitää myös hyväksyä se, että tukea menee yrityksiin, jotka eivät sitä välttämättä tarvitse”. Pentikäisen mielestä se ei ole iso ongelma.

– Kyllä se on iso ongelma, jos tukea jaetaan hehtaaripyssyllä ja sitä nostetaan suokuokalla. Se on iso ongelma, koska tukien yleinen hyväksyttävyys ja uskottavuus kärsii. Rahaa ei ole loputtomasti jaettavissa, jolloin on hyvin tärkeää, että tuet kohdistuvat todelliseen tarpeeseen, Viitanen korostaa tiedotteessa.

Hän muistuttaa, että tukien tarkoitus on edistää työllisyyttä ja ehkäistä konkurssiaaltoja.

– Myös moni vaikeuksissa oleva yrittäjä on ihmetellyt viime aikoina näitä hatarin perustein jaettuja Business Finlandin tukia. Ne on syytä perata tiheällä kammalla. Pentikäisen väheksymät ”hudit” eivät palvele myöskään rehellisten yrittäjien etua, Viitanen sanoo.

Pia Viitanen varoittaa, että nyt löyhin perustein jaossa olevat tukirahat voivat tulla vielä maksuun leikkauksina muualta.

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) on jo uhannut syksyllä mahdollisilla uusilla säästöpäätöksillä.

– Näin ei saa käydä. Yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa on tärkeää, että huolehdimme muun muassa koulutuksen, terveydenhoidon ja vanhustenhoivan rahoituksesta, Viitanen toteaa.