VR ilmoitti irtisanovansa 214 konduktööriä ja ratapihatyöntekijää ja lomauttavansa 540 veturinkuljettajaa. Perusteena ratkaisulle on 50 miljoonan euron säästötavoite matkustajaliikenteen kilpailukyvyn parantamiseksi sekä lippujen hinnanalennuksen rahoittamiseksi.
VR:n uutinen tyrmistyttää. Taloudellista perustetta irtisanomisille ei ole (viime vuonna VR-yhtymä tuotti n. 100 milj. euroa voittoa, jonka se tuloutti omistajalleen valtiolle).
Valtionyhtiöiden, kuten VR:n, tulisi kantaa yhteiskuntavastuuta myös toimissaan työnantajana.
VR on kaukoliikenteen kilpailutilanteessa muuttanut hinnoitteluaan ja leikannut palveluitaan karsimalla asemaverkostoaan ja siirtämällä lipunmyyntiä verkkoon ja R-kioskeille.
Valtion toimet säästöjen ja junaliikenteen kiirehdityn avaamisen myötä vähentävät raideliikennettä Suomessa merkittävästi. Erityisesti maakunnille tärkeitä junayhteyksiä on jo lopetettu
Minne ja millä aikataululla uusia markkinaehtoisia kilpailijoita olisi tulossa, ei ole tiedossa. Vaarana on junaliikenteen palvelutason pysyvä lasku sekä keskittyminen vilkkaimmille rataosuuksille.
SDP esitti omassa varjobudjetissaan junaliikenteen heikennysten perumista. Hyvin toimiva julkinen liikenne on Suomelle elintärkeä. Voidaan kysyä, onko omistajaohjauksesta vastaavalla pääministeri Juha Sipilällä tarkoituksena myydä VR kokonaan?
Hallituksen ja liikenneministeri Bernerin pitää nyt nopeasti korjata asennettaan ja ottaa järki käteen.
Jaa tämä artikkeli